fbpx
was successfully added to your cart.

Większość chorób, na które dzisiaj zapadamy, swoje podłoże ma w dysfunkcji układu odpornościowego. Dzięki profilaktyce możemy ustrzec się przed nowotworami czy chorobami o podłożu autoagresji.

Układ odpornościowy to jeden z ważniejszych układów w ludzkim organizmie. W jego skład wchodzą: węzły chłonne, śledziona, szpik kostny, grasica i leukocyty. Około 80% komórek układu odpornościowego znajduje się w jelitach, dlatego w chorobach przewlekłych typu nowotwory, stwardnienie rozsiane czy zapalenie tarczycy typu Hashimoto, ważnym krokiem jest zadbanie o ten organ.

Odporność, zwana też immunologią, dzieli się na dwa rodzaje: wrodzoną i nabytą. Ta pierwsza to grupa szybkiej reakcji, wspólna dla roślin, grzybów i organizmów wielokomórkowych. Typowym przykładem odpowiedzi wrodzonej są zaczerwienia, obrzęki, uczucia gorąca a nawet ból. Działa szybko i efektywnie jednak nie zapewnia długotrwałej odporności i za każdym razem, gdy zetknie się z zagrożeniem, zwalcza je w ten sam sposób. Do przykładowych sytuacji, w których odporność wrodzona aktywuje się zaliczyć możemy skaleczenia, zadrapania, rozcięcia lub łzawienie.

Druga linia obrony, czyli odporność nabyta, chroni nas przed nawrotem choroby, na którą kiedyś chorowaliśmy lub na którą szczepiliśmy się. Potrzebuje ona więcej czasu aby aktywować się i co najważniejsze, nieustannie rozwija swoje umiejętności poprzez gromadzenie informacji o potencjalnych zagrożeniach, do których możemy zaliczyć bakterie, wirusy, pasożyty, grzyby lub pleśnie. Do tych celów wykorzystuje przeciwciała czyli białka w kształcie litery Y produkowane przez limfocyty B. Przeciwciała rozpoznają zagrożenie i inicjują stan zapalny.

Przewlekłe stany zapalne leżą u podstaw niemal wszystkich chorób, od trądziku począwszy a na schorzeniach układu krążenia kończąc. Z badań naukowych wynika, że nie wykluczonym jest fakt, iż mają one także swój udział w rozwoju chorób nowotworowych. To stan zapalny a nie wirus powoduje zaczerwienie nosa, obrzęk dróg oddechowych, gorączkę i ból.. Zdarza się, że układ odpornościowy nie radzi sobie z zagrożeniem, wówczas organizm sięga po broń, zwaną ostrym stanem zapalnym, który zanika po rozwiązaniu problemu.

Coraz częściej jednak, w dzisiejszym środowisku, stan zapalny przyjmuje postać przewlekłą, która potrafi trwać latami. W takiej sytuacji nie trudno o błąd, który początkuje reakcję autoimmunologiczną. Mamy z nią do czynienia wtedy, gdy układ odpornościowy przestaje tolerować obecność tkanek własnego organizmu i zaczyna atakować  komórki narządów wewnętrznych.

Do najskuteczniejszych metod ochrony organizmu przed chorobą zaliczamy ograniczenie stanu zapalnego poprzez wyleczenie jelit, naturalne i nie przetworzone jedzenie, suplementację diety minerałami, witaminami i pierwiastkami śladowymi oraz zwiększenie podaży substancji balastowych jakim jest błonnik, znajdujący się w warzywach i owocach oraz produktach pełnoziarnistych.

Układ odpornościowy produkuję kilka rodzajów przeciwciał. Każde ma odmienną metodę i szybkość działania, co zapewnia dużą elastyczność w obliczu różnych zagrożeń. Najczęściej spotykanym przeciwciałem i zarazem głównym składnikiem układu odpornościowego jest IgA. Chroni organizm przed bakteriami, wirusami i pasożytami. Najwięcej znajdziemy go w błonie śluzowej żołądka, w nosie, ustach, w płucach i układzie moczowo – płciowym. Obniżony poziom IgA w kale może świadczyć o przeroście drożdżaków w jelicie. Kolejnym przeciwciałem, które zasługuje na uwagę jest przeciwciało IgE, które włącza się do akcji w przypadku alergii. IgG z kolei, zwane też reakcją zależną opóźnioną, jest dużo wolniejsze i nie tak silne jak IgE. Dział nie tego przeciwciała może opóźnić się nawet o 72 godziny, przez co trudno jest niekiedy wskazać czynnik, który wywołał reakcję organizmu. IgG reaguje w momencie pojawienia się nadwrażliwości, najczęściej na obecność glutenu i nabiału. Powstrzymanie reakcji zapalnych wywołanych przez IgG jest najważniejszym zadaniem w powrocie do zdrowia.

Sprawnie działający układ odpornościowy to podstawa dobrze funkcjonującego organizmu. Bez względu na to, z jakimi genami urodziliśmy się, nadal kontrolujemy reakcje, jakie zachodzą wewnątrz nas samych i możemy wywalczyć sobie zdrowe, szczęśliwe życie.

Przede wszystkim musimy wiedzieć, że choroby układu odpornościowego można zatrzymać a nawet, w niektórych przypadkach, cofnąć. Musimy wiedzieć, że do zwalczania objawów chorób nie są wymagane dawki silnych leków. Musimy także wiedzieć, że wszelkie farmaceutyki, typu inhibitory bądź leki immunosupresyjne, nie leczą objawów chorób układu odpornościowego i przyczyniają się do powstania poważnych skutków ubocznych.

Genetyka odgrywa istotną rolę w rozwoju chorób i jednocześnie nasze wybory życiowe oraz stres przyczyniają się do ekspresji genów. Jeśli chcesz decydować świadomie o swoim zdrowiu popraw trawienie i kondycję zdrowotną jelit. Wyeliminuj śmieciowe jedzenie i zacznij inwestować swoje pieniądze e dobrej jakości produkty spożywcze. Gluten i nabiał stanowią realne zagrożenie dla przetrwania ludzkiego gatunku, chociażby dlatego, że poddaje się go zaawansowanym procesom technologicznym, przez co nasze organizmy nie są w stanie zakwalifikować ich jako pożyteczne.

Do najważniejszych substancji wspierających układ odpornościowy zaliczamy: probiotyki występujące w produktach fermentowanych (kiszona kapusta, kimchi, kombucha), witaminę C, E, selen i pozostałe antyoksydanty, aminokwas L-glutaminę, który wpływa na uszczelnienie jelit, najlepiej w towarzystwie berberyny oraz algi i wodorosty, które łączą toksyny i metale ciężkie, najlepiej w postaci spiruliny lub chlorelli. Ważniejszą rzeczą jednak od suplementów jest zdrowa i ekologiczna żywność, która bogata jest w ogromną ilość substancji odżywczych. Zanim zaczniemy cokolwiek przyjmować, warto, abyśmy nauczyli się poprawnie i zdrowo jeść oraz pić.

Sposób odżywiania jest podstawą w powrocie do zdrowia. W przypadku chorób układu odpornościowego ważne jest, aby dieta była bogata w zioła i przyprawy (goździki, imbir, kurkuma, anyż, tymianek, cynamon), które działają przeciwgrzybiczo, przeciwwirusowo i oczyszczająco a także w kolorowe i mało słodkie owoce (borówki, jagody, papaja, granat). Pamiętajmy również o warzywach, które wspierają procesy naprawcze (cebula, czosnek, por, burak) i nawadniajmy organizmy według zasady 0,03 litra na 1kg masy ciała.